ליאור לוי | מנכ"ל ומייסד חברת פרולוג'יק (Prologic)
בתחילת שנה אזרחית חדשה פיתחתי לי בשנים האחרונות נוהג קבוע - ביקור בתערוכת CES בלאס וגאס – לפי דעת הפרשנים מדובר בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה מסוגה בעולם. CES – ראשי תיבות של Consumer Electronics Show – כוללת תצוגה הנפרסת על פני עשרות אלפי מטרים רבועים של טכנולוגיות העתיד, פרי פיתוחן של כול יצרניות הטכנולוגיה המובילות בעולם, והיא מאפשרת הצצה אל תוך הקרביים של החדשנות הטכנולוגית העולמית.
לכאורה הליבה של הפעילות שלי נוגעת בטכנולוגיה למגזר האנטרפרייז – עסקי וממשלתי, אם כך מדוע אני מקפיד להגיע ולראות במו עיני מה חדש בעולמות טכנולוגיות הקונסיומר? התשובה לכך פשוטה – הטרנדים הטכנולוגיים המוצגים היום לעולמות הקונסיומר במוקדם או במאוחר מגיעים ומשתלבים גם בעולמות הטכנולוגיה הארגונית. זה יכול להימשך 5 שנים – לעיתים קצת יותר, לעיתים קצת פחות – אבל בסופו של יום העולם כולו מתיישר עם הטרנדים הטכנולוגיים שמוצגים היום בתערוכת CES.
אם כך מה היה חדש השנה? מכוניות אוטונומיות, חשמליות ודיגיטליות שיהפכו בעצמן לסוג של גאדג'ט; רובוטים בכול צורה וגודל ולאינסוף של שימושים; גם עתיד המטאוורס נראה ורוד כשרואים את שלל השקות מוצרי ה-AR ו-VR של מיטב יצרניות האלקטרוניקה העולמיות.
אלא שמנקודת המבט שלי – התובנה שהגיע אצלי לכדי זיקוק תוך כדי צעידה בין אינסוף הדוכנים הייתה - שהעולם מאיץ את הטרנספורמציה הדיגיטלית, וצועד לכיוון של יותר דיגיטל ויותר קישוריות - הרבה יותר ממה שאנו מכירים היום, הרבה יותר עוצמתית ממה שאנו מכירים כיום - דיגיטל על סטרואידים, או - הכירו את עידן המגה-דיגיטל.
דוגמא בולטת אחת לעידן הדיגיטלי העוצמתי הזה היה כאשר צפיתי במשאית החצי אוטונומית של חברת קטרפילר. מדובר במשאית אדירה, משקלה 100 טונות, היא מסוגלת לשאת משקל של למעלה מ-100 טונות, והיא מיועדת לשימוש באתרי כרייה. למעשה, גובהו של אדם מבוגר הינו בקושי בגובה חצי גלגל של משאית זו. המשאית ניתנת לנהיגה מרחוק, והיא חצי אוטונומית. למעשה, לא ירחק היום בו היא תהיה אוטונומית לחלוטין. משאית כזו מחייבת טכנולוגיה בעלת רמת אמינות גבוהה ביותר, קישוריות מלאה, ואפס תקלות.
תלות גוברת בדיגיטל
אין ספק שהטכנולוגיה מעניקה לנו עושר חווייתי עצום יותר מאשר בכול נקודה אחרת בעבר. זה נכון בהיבט האפליקטיבי הארגוני, וזה נכון על אחת כמה וכמה למשתמשי הקונסיומר. אבל זה נכון בעיקר כאשר אנו משווים את עצמנו לעבר. העתיד עומד להציע לנו יותר קישוריות, יותר עושר טכנולוגי, יותר חוויות ויותר אפשרויות.
מאידך, זה גם מציף את התלות האדירה שתהיה לנו כבני אדם, כארגונים ואפילו כמדינות וכחברה אנושית ביכולת לקיים רציפות טכנולוגית, מסביב לשעון, בכול מקום. כול העולם האפליקטיבי העשיר של ההווה, ובטח זה של העתיד, לא יעבוד אם לא נוכל לשמור את המערכות פעילות ברציפות טוטאלית.
אין מחילה לתקלות
זה מביא אותנו לצורך של ארגונים לבצע ניטור, ניטור ושוב ניטור. ניטור של מה? של תשתיות ה-IT, של האפליקציות, של החומרה ושל התוכנה, ניטור של סביבות הענן ושל האון-פרמיס. ניטור של הכול, כול הזמן, בכול מקום. הניטור הזה חייב להתבצע בצורה עמוקה, הוא חייב לספק ל-CIO את השקט הדרוש לו כדי לעבוד, כי בעידן המגה-דיגיטל לא תהיה סליחה או מחילה - לא לנפילה, לא לגליץ', לא לתקלה ולא למעידה. הציפייה של המשתמשים היא אבסולוטית, לקבל זמינות בכול זמן. זה יהיה נכון על אחת כמה וכמה בעידן בו המשתמשים החדשים כלל לא יהיו אנושיים - אלא רובוטים, בוטים או מערכות AI חכמות בענן. המערכות הללו לא מקבלות מייל התנצלות, לא מעניין אותן מה הסיבה לתקלה וכמה זמן ייקח לתקנה, הן זקוקות להזנה בלתי פוסקת של נתונים כדי להמשיך ולהפעיל את המערכות שתלויות בהם לתפקוד.
חשוב לזכור – ארגונים לא יהיו מוכנים לספוג לא את הנזקים הכספיים ולא את הנזקים התדמיתיים של תקלות, בטח כאלו שניתן היה למנוע אותן באמצעות גישה פרואקטיבית וכוללת יותר של תחום הניטור.
ניקח דוגמא מהעולם המוכר לנו. בדרך כלל נהוג היה לנטר את מידת הזמינות של מערכות דוגמת פורטל האינטרנט והמערכות התומכות בו. הימים הללו כבר אינם רלוונטיים. כיום נדרש למדוד את מידת הזמינות של כול המערכות, אלו שמצויות בממשק עם לקוח, אלו שמצויות ב-Back Office, וכול מה שבאמצע – למה? כי כולן משפיעות על חוויית הלקוח, ולא רק מידת הזמינות והביצועים של הפורטל.
שוק בגדילה מתמדת
זו כנראה הסיבה שגם נראה בשנים הקרובות גידול ניכר בקצב ההצטיידות של ארגונים במערכות ניטור של תשתיות ה-I
T והדיגיטל. חברת המחקר Global Market Insights מעריכה כי עד שנת 2032 נראה קצב גידול שנתי של 15% בהיקף השוק של המערכות לניטור הרשת הארגונית, וכי השוק יגיע בקצה טווח התחזית להיקף של 12 מיליארד דולרים לשנה. אם יורשה לי לספק תחזית אישית – הקצב של גידול השוק הזה יהיה אף גבוה יותר, ובהתאמה גם ההיקף הכספי שלו יהיה גבוה ומשמעותי הרבה יותר.
לסיכום, ארגונים נדרשים כבר היום, לא בעתיד, לבחון מחדש את כול הנחות היסוד שלהם לגבי הניטור של כלי הטכנולוגיה אצלם בארגון, לשאול שאלות צופות פני עתיד, לשבור פרדיגמות של העבר, ולבצע את הפעולות הנדרשות כדי לחזק כבר היום את התחום הכה קריטי הזה.
את רשמיו והתובנות שלו מהביקור בתערוכת CES על עולם המגה-דיגיטל סיכם ליאור לוי במצגת מרתקת אותה הוא מציג בארגונים מו
בילים – דוגמת יחידת לוטם הצה"לית, חטיבת הטכנולוגיה-המבצעית באגף התקשוב. אם גם אתם מעוניינים בתיאום מצגת בארגונכם – ניתן לפנות ל [email protected]