שירותים, עננים ומה שביניהם
מזה זמן מה, ניתן לומר שהמונח הרועש ביותר בעולם ה-IT, ה"באז וורד" הכי פופולרי הוא "ענן".
מה גרם לשוק העולמי בכלל, והישראלי בפרט להיתפס לעולמות הענן?
מה גורם לחברות גדולות להשקיע שעות אדם רבות ולא מעט כסף על מנת להעביר סביבות IT מורכבות לענן?
למה סביבות ענן ושירותים בענן מספקים פתרון אופטימלי גם עבור ארגונים קטנים? ומה ה-Added Value של הענן על פני הסביבות המסורתיות?
כדי להתחיל לענות בכלל על השאלות האלו, צריך להבין קודם מה זה בדיוק ענן.
אז מה זה ענן?
ענן הוא שם קוד לחוות אחסון סביבות IT מרכזית, אשר מוקמות פיזית ע"י חברות שמעוניינות לספק שירותי מחשוב בענן, ומספקות שירותים כמו: שרתים, אחסון Database, משאבי Storage, ושירותים רבים נוספים, על גבי רשת האינטרנט, בגישה מרחוק.
אם כך, ברמה העקרונית, ארגון יכול להחליט שהוא אינו מחזיק תחת ניהולו חוות שרתים, או דאטה סנטר, ומקבל את תשתיות ה-IT שלו, כולן או חלקן, כשירות מנוהל מחברה המספקת שירותי מחשוב בענן.
כל סוג של מחשוב ענן שארגון מאמץ משאיר לאותו ארגון פחות ופחות תשתיות מקומיות (און פרמיס) לניהול. יתר על כן, שירותי מחשוב ענן ניתנים על ידי צד שלישי אשר מנהל את התשתית עבור הלקוחות ובכך מספק חסכון בתשתית, משאבים וכוח אדם ללקוחותיו.
הסברה הרווחת היא שברוב המקרים, ניהול השירות בענן גם תורם לארגונים בהורדת עלויות ה- IT ומשפר את יעילות המשאבים ואף מציע חסכון של זמן עבודה יקר.
אם כך, אפשר כעת לקשר את המושג "ענן" לפרשנות המקורית של שמו – ענן IT מדמה בועה שנמצאת אי שם, במקום מרוחק, אך ניתן לגשת אליה ולקבל ממנה שירותים שונים.
ואם בשירותים עסקינן, אלו הן שלושת הקטגוריות העיקריות של מחשוב ענן:
IaaS – Infrastructure As A Service
תשתית כשירות – תשתיות IaaS מאפשרות לארגונים לנהל את המשאבים העסקיים שלהם- כמו רשת, שרתים ואחסון הנתונים שלהם- בענן, ולקבל את התשתית הזו כמוצר לכל דבר.
IaaS גם חסכוני! ארגונים יכולים להטמיע תשתית ולשלם רק עבור השימוש בפועל. בנוסף, הארגון אינו נדרש להעסיק אנשים שיש להם ידע טכני, שכן ספק ה- IaaS שלך מבצע עבור הלקוח את כל העבודה הטכנית.
PaaS – Platform As A Service
פלטפורמה כשירות - PaaS שימושי בעיקר עבור מפתחים ומתכנתים. פיתוח תוכנה יכול להיות תהליך מורכב ויקר, ולכן PaaS מספקת למחלקות הפיתוח פלטפורמה חסכונית. PaaS מאפשר למשתמש לפתח, להריץ ולנהל אפליקציות משלו מבלי לבנות ולתחזק את התשתית או הפלטפורמה המשויכים בדרך כלל לתהליך. PaaS כולל דברים נוספים כמו מערכות ניהול נתונים, שרתי אינטרנט, ספקיות תכנות (Java, ASP.NET) וכו'.
SaaS – Software As A Service
תוכנה כשירות. זוהי הצורה המקיפה ביותר של שירותי מחשוב ענן, המספקת יישום שלם המנוהל על ידי ספק, באמצעות דפדפן אינטרנט.
מודל זה המבוסס ענן מאפשר גישה לנתונים מכל מכשיר עם חיבור לאינטרנט ולדפדפן אינטרנט. מדובר גם בשירות הענן הנפוץ ביותר.
ללקוחות SaaS אין חומרה או תוכנה לרכישה, התקנה, תחזוקה או עדכון. הגישה ליישומים היא קלה: אתה רק צריך חיבור לאינטרנט.
איך מושפע תקציב הארגון?
התשלום של מערכות SaaS בדרך כלל במודל של מנוי חודשי או שנתי הכולל את רישיון התוכנה, תמיכה ורוב העמלות האחרות. לעומת זאת, תוכנה on-premise לרוב נרכשת באמצעות רישיון תמידי ששולם מראש.
אופן התשלום על מערכות SaaS מקל על חברות עם תקציבים קטנים מכיוון שכעת יש להם אופציה לפזר את עלות הבעלות הכוללת לאורך זמן. כך, היום גם עסקים קטנים יכולים לאמץ תוכנה חזקה ומודרנית.
על תוכנתSaaS בהתאמה אישית כבר שמעתם?
תוכנות SaaS הינן גמישות דיין לשינויים על מנת שיתאימו גם לשימושים של עסקים ספציפיים וגם למשתמשים בודדים. המשתמשים יכולים לבצע התאמה אישית בממשק המשתמש שלהם, כך סביבת העבודה שלהם תציג רק את המידע הרלוונטי להם. התאמה אישית בתוכנה זו מייעלת את סגנון העבודה הייחודי של המשתמש.
ומה לגבי אבטחת המידע? האם הנתונים והמידע של הארגון שלכם בטוחים בענן?
כיום אבטחת המידע הוא אחד הנושאים הרגישים ביותר הנמצאים על סדר היום של ארגונים. הרבה לקוחות חוששים מאבטחת המידע בענן, מה שמעכב את המעבר שלהם לסביבה זו. יחד עם זאת, ניתן לראות הבדלים באבטחת המידע בין ענן ציבורי לענן פרטי.
בענן ציבורי רמת האבטחה לא תמיד מספקת (במיוחד כאשר מדובר במידע רגיש ונתונים דיסקרטים), ניהול התשתיות והמשאבים בענן בידיים חיצוניות של חברות גדולות מובילה לכך שלארגון יש פחות שליטה על הדאטה.
להבדיל מכך, כאשר מדובר בענן פרטי הארגון יכול להנות מרמת אבטחת המידע הגבוהה ביותר. לארגון יש שליטה מוחלטת במידע ובמשאבים, באמצעי הזהירות ויכולות הצפנה וקידוד מהגבוהות ביותר. התשתית ומאגר הנתונים מופרדים – מה שמקשה על מי שרוצה לפגוע בארגון או להגיע אל מאגרי מידע ללא הרשאה. בענן פרטי לעומת ציבורי כל לקוח מקבל יחס אישי ואיש טכני צמוד לאורך תקופת השירות.
נשמע ל-SaaS יש הרבה מאוד יתרונות, אבל אל תטעו יש לו גם כמה חסרונות:
ראשית, לעסק או הארגון יש פחות שליטה על התוכנה מכיוון שחלק מאחריות הספק היא כל הנוגע לביצועי התוכנה כמו רמת השירות והתפקוד, שדרוגי גרסאות ועוד. אובדן שליטה מגיע גם לתחומים אחרים, למשל כאשר ספק מעדכן גרסה של אפליקציה אך הארגון אינו מעוניין לבצע שינוי כזה או אינו מוכן לכך (לעיתים עדכונים אלו מצריכים הדרכת משתמשים בגרסה החדשה, מה שכרוך בעלויות הדרכה).
שנית, אם הארגון מחליט לעבור לספק SaaS חדש, הוא עשוי להתמודד עם העברת קבצים גדולים במיוחד דרך האינטרנט לספק החדש. לעומת זאת, שינוי תוכנה on-premise בדרך כלל לא משנה את מיקום הקבצים, המאוחסנים במרכז הנתונים של הארגון עצמו.
חסרון נוסף הוא קושי בהתאמה אישית של התוכנה לצרכים הייחודים של כל משתמש (במיוחד שמדובר בחברה עסקית ולא אדם פרטי).
החיסרון העיקרי של SaaS הוא בכך שקיימת התבססות על חיבור אינטרנט טוב, מה שמוביל לחשש מהביצועים (במיוחד בהשוואה לתוכנה on-premise). חיבורי אינטרנט איטיים יכולים להפחית את הביצועים ואף אם האינטרנט אינו עובד תאבד גישה לתוכנה ולנתונים שלך.
אז מה קורה בישראל בתחום הענן?
ספקיות הענן הציבורי המובילות בעולם וביניהם שלושת הגדולותAWS, Azure, GCP . בענן הציבורי צוות ה- IT מסוגל להקים משאבי תשתית מחשוב ופלטפורמות בהזמנה, ובלחיצה לבנות, לפרוס ולבדוק את היישומים הנדרשים לארגון. כך, מנהלי IT חוסכים זמן ולא מתעסקים עם החומרה, וגם יכולים להימנע מניהול מורכב וריענון התשתית בעתיד.
עם זאת ישנם שחקנים גדולים בשוק הענן הפרטי הכוללים את אורקל, בזק בינלאומי, סלקום, Ness, IBM ועוד. מערכות מחשוב ענן פרטי לארגונים מאפשרות התמודדות טובה יותר עם תשתיות ה-IT בארגונים, לצד זמן תגובה מהיר מאוד של מערך ה IT.
לאחרונה גוגל זכתה במכרז והכריזה על הקמת תשתית ענן בישראל. גם מיקרוסופט ואורקל הכריזו על כוונתן להקמת תשתיות ענן מקומיות. איך זה בעיקר מועיל לעסקים שלנו? מדובר בהוזלת עלויות עבור חברות ישראליות שהסתמכו עד כה על שרתים מרוחקים והקטנת זמני תגובה.
אפשר לומר שגם לקורונה יש חלק בכך- ענן הפך לזירת פעילות מרכזית עבור חברות רבות במיוחד עקב העבודה מהבית. הצפי בישראל הוא התפתחות מוגברת של תחום תשתיות הענן וזאת תוך ביקוש גובר בארץ לשירותי ענן.
לסיכום ניתן לומר שעל אף החסרונות שהוצגו, המגמה בעולם וגם בארץ היא לממש את טכנולוגיית הענן, באופן חלקי או מלא.
אנחנו בפרולוג'יק מציעים מגוון רחב של תוכנותSaaS ללקוחותינו:
החל ממוצרים בתחום ה-ITSM כדוגמת ה-Service Desk של חברת SolarWinds, לניהול שירותי IT לצוותי הלפ-דסק, וה-Service Manager של חברת Ivanti המבוסס ITIL,ומאפשר גמישות רבה ביצירת תהליכי עבודה אוטומטיים, ניהול מערכת Ticketing ו- Asset Management במחיר נגיש.
עוד בפורטפוליו של המוצרים שלנו תמצאו את מוצר ההשתלטות מרחוק, דרך הענן של Solarwinds.
Dameware Remote Everyware היא מערכת SaaS לביצוע שליטה מרחוק על שרתים ותחנות מכל מקום, בכל זמן ודרך כל סוגי מכשירי הקצה, ללא תלות ב-VPN.
עוד נמצא תחת אמשתחתנו מוצר נוסף לניטור מעמיק של בסיסי נתונים, גם הוא מבית Solarwinds.
Database Performance Monitor- הוא מוצר SaaS לניטור מגוון רחב של בסיסי נתונים מסוג Open System ו-NoSQL.
חברת Ivanti השיקה גם פלטפורמת מוצרי Neurons. אלו מוצרים חדשנים מבוססי ענן הנותנים מבט על תהליכי ניהול ציודי הקצה בארגון, תהליכי ההוצאות הכספיות של הארגון, ניהול ה-Workspace של משתמש הקצה ועוד. מוצרים אלו מבוססים על Machine Learning לשיפור ומיצוב אבטחת המידע, ולייעול ההוצאה הכספית על ציודים מנוהלים בארגון.